نکات مهم در افزایش بازدهی تبلیغات نصب اپلیکیشن

 5 نکته برای موفقیت در کمپین های تبلیغات نصب اپلیکیشن با گوگل ادز

یکی از بهترین روش‌ها برای تبلیغ اپلیکیشن، کمپین‌های نصب اپلیکیشن با گوگل است. با استفاده از گوگل ادز، شما می‌توانید طول عمر و تعداد کاربران اپلیکیشن موبایلی خودتان را تا حد چشمگیری افزایش دهید. با کمپین‌های نصب اپلیکیشن گوگل، شما نه تنها تبلیغ اپ خود را در فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند پلی استور قرار می‌دهید، بلکه می‌توانید آن را در تمام وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر گوگل نیز به نمایش بگذارید. علاوه بر این تبلیغ شما فقط به کاربرانی که شما مشخص کرده‌اید نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در کمپین‌های نصب اپلیکیشن گوگل، در پلی استور، یوتیوب، بخش دیسکاور در کروم و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های عضو شبکه نمایش گوگل به نمایش گذاشته می‌شود. این باعث می‌شود شما بتوانید به قشر مخاطب مدنظرتان به بهترین شکل ممکن دست پیدا کنید.

همانطور که می‌دانید، گوگل به واسطه سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی و گوناگونی که دارد، به میلیاردها کاربر موبایل دسترسی مستقیم دارد. به همین خاطر کمپین‌های نصب اپلیکیشن با گوگل ادز، منطقی‌ترین، پربازده‌ترین و کم هزینه ترین راه برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن است.

یکی از ویژگی‌های خوب کمپین نصب اپلیکیشن در گوگل، این است که شما با بارگذاری و وارد کردن اطلاعات مورد نظر گوگل، دیگر نیاز به طراحی بنرهای تبلیغاتی نخواهید داشت. گوگل بصورت خودکار، بنر تبلیغاتی شما را در سایزهای مختلف ایجاد کرده و در جای مناسب آن را نمایش می‌دهد. علاوه بر این امکان بارگذاری بنر تبلیغاتی شخصی سازی شده نیز وجود دارد.

در ادامه 5 نکته برای دریافت بهترین بازخورد از کمپین‌های نصب اپلیکیشن در گوگل ادز را بیان می‌کنیم:

1. کمپین را اصولی و درست تنظیم کنید

برای اینکه بتوانید کمپین خودتان را دقیق و اصولی تنظیم کنید، باید از قبل مواردی مانند اهداف بازاریابی و بودجه مارکتینگ خودتان را مشخص کنید تا بتوانید نوع کمپین را مشخص کنید. کمپین‌های نصب اپلیکیشن براساس مدل پرداخت هزینه دو نوع دارند:

  • هزینه به ازای هر نصب (Cost Per Install)
  • هزینه به ازای تعامل در اپلیکیشن (Cost Per Action)

علاوه بر این هزینه هر کلیک یا تعامل را نیز بر اساس بودجه تخمین بزنید و حداکثر بودجه روزانه را نیز بر اساس بودجه کلی بازاریابی‌تان مشخص کنید.

پیشنهاد ما این است که در ابتدای امر، از کمپین CPI یا هزینه به ازای نصب استفاده کنید و بعد از گذشت یک یا دو ماه به سمت کمپین‌های متمرکز بر روی تعاملات داخل اپلیکیشن بروید. با این کار شما به گوگل زمان می‌دهید تا بتواند اپلیکیشن شما را بهتر شناخته و با مخاطبان آن بهتر آشنا شود. این فرایند باعث می‌شود که گوگل تبلیغ شما را به افراد مشابه کسانی که آن را نصب کرده‌اند بیشتر نمایش دهد.

بعد جذب 100 نصب یا تعامل، شما باید شروع به بهینه سازی دقیق‌تر و جزئی‌تر تبلیغ، قیمت پیشنهادی و بودجه آن نمایید. توجه داشته باشید که سیستم کمپین‌های نصب اپلیکیشن گوگل به هوش مصنوعی آن تکیه دارد و این سیستم قیمت پیشنهادی شما را بصورت مداوم کم و زیاد می‌کند تا شما بتوانید حداکثر نمایش و نصب را گرفته و تبلیغ شما به کاربران مدنظرتان با قیمت مطلوب نمایش داده شود.

سعی کنید حداکثر بودجه‌ای که می‌توانید را به کمپین اختصاص دهید. بودجه بیشتر به رشد بهتر کمپین کمک زیادی می‌کند و هرچه قیمت پیشنهادی شما بالاتر باشد، تبلیغ شما بیشتر دیده می‌شود. این موضوع در نهایت به گوگل کمک می‌کند که داده‌های بیشتر و غنی‌تری را برای آموزش هوش مصنوعی خود بدست بیاورد.

در کمپین‌های هزینه به ازای نصب، شما باید قیمت پیشنهادی خودتان را معادل با میانگین هزینه‌ای که برای هر نصب می‌خواهید بپردازید، در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که در ابتدای کمپین ممکن است CPI یا هزینه به ازای نصب بالایی مشاهده کنید. این موضوع ممکن است که به دلیل تاخیر در ثبت نصب‌های موفق یا Conversionها باشد و در برخی موارد ممکن است چند روز زمان ببرد تا گوگل اطلاعات و آمار کمپین را جمع آوری کند.

اسکرین شات بخش تنظیمات کمپین تبلیغات اپلیکیشن در پنل گوگل ادز

از آنجایی که تعامل با اپلیکیشن یا اقدام درون برنامه‌ای سخت‌تر از نصب اپلیکیشن بدست می‌آیند و در قسمت‌های پایینی قیف بازاریابی اتفاق می‌افتند، هزینه به ازای اقدام (CPA) نسبت به هزینه به ازای نصب (CPI) بیشتر است. شما باید حداقل بودجه کمپین را 10 الی 20 برابر هزینه هر اقدام درون برنامه‌ای در نظر بگیرید.

2. ابزارهای خلاقانه (Creative Assets)

ابزارهای خلاقانه مواردی هستند که گوگل از آن‌ها برای ساخت تبلیغ استفاده می‌کند. شما می‌تواند تا تعداد 20 عکس، 20 ویدئو و 10 متن به همراه ابزارهای HTML5 استفاده کنید تا تبلیغ خود را بصورت ریسپانسیو و تعاملی ایجاد کنید.

هرچه بیشتر از این موارد را در اختیار گوگل قرار دهید، بهتر و دقیق‌تر می‌تواند این تصاویر، متن‌ها و ویدئوها را با هم ترکیب کرده و تبلیغ شما را به اشکال مختلف، متناسب با دستگاه مورد استفاده کاربر ایجاد کرده و در جای درست به کاربر نمایش دهد. این کار باعث افزایش نرخ تبدیل تبلیغ شما خواهد شد.

بسیار بهتر است که از ابتدای راه اندازی کمپین این موارد را در پنل گوگل ادز بارگذاری کنید. گوگل پیشنهاد می‌دهد که حداقل یک تصویر افقی، یک تصویر عمودی و یک ویدئوی افقی را به همراه ابزارهای HTML5 در اختیار او قرار دهید.

اسکرین شات بخش creative assets در تبلیغات اپلیکیشن در پنل گوگل ادز

قبل از نهایی کردن ابزارهای خلاقانه، حتما آن‌ها را آزمایش کنید. تست A/B بهترین روش برای این کار است. این تست را به هوش مصنوعی گوگل واگذار نکنید. قبل از اینکه تصاویر و سایر موارد را بارگذاری کنید، ظاهر کلی تبلیغ را به دوستان، آشنایان و اعضای خانواده‌تان که با مخاطب هدف شما همخوانی بیشتری دارند، نشان دهید و واکنش و بازخورد آن‌ها را در نظر بگیرید.

تست A/B به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغ خودتان را از دید مخاطب بررسی کرده و بهترین نسخه ممکن را پیش از راه اندازی کمپین بدست بیاورید.

از طریق پنل گوگل ادز شما می‌توان عملکرد ابزارهای خلاقانه را با جزئیات دقیق مشاهده و بررسی کنید. شما با بررسی مواردی مانند تعداد کلیک‌ها، هزینه و سایر آمار و ارقامی که در بخش Assets Report مشاهده می‌کنید، می‌توانید متوجه شوید که Assetهای تبلیغ شما چگونه عمل می‌کنند، کدام موارد عملکرد بهتری داشته‌اند و چه زمانی باید این ابزارها را حذف کرده و چه زمانی از ابزارهای جدید استفاده کنید.

نکته مهم در بخش Assets Report این است که آمار بصورت روزانه به‌روز رسانی می‌شوند و بصورت لحظه‌ای نیست. پس اگر قصد تغییر یا حذف یک ابزار را دارید، بهتر است یک روز صبر کنید تا آمار دقیق‌تری داشته باشید.

اسکرین شات بخش assets تبلیغات اپلیکیشن در پنل گوگل ادز

3. انتخاب موقعیت جغرافیایی و زبان کاربران مورد نظر

علاوه بر تعیین نوع کمپین و بودجه آن، شما باید منطقه جغرافیایی و زبان کاربرانی که می‌خواهید تبلیغ به آن‌ها نمایش داده شود را نیز مشخص کنید.به خاطر داشته باشید که تبلیغ شما فقط به کاربرانی نمایش داده می‌شود که اپلیکیشن شما در آن منطقه برای نصب در دسترس آن‌ها باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود که از اجرای چند کمپین برای یک منطقه مشخص، خودداری کنید؛ چراکه ممکن است دو کمپین با یکدیگر به رقابت بپردازند که باعث افزایش هزینه‌های همه کمپین‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید که گوگل ادز به صورت خودکار متن تبلیغ شما را ترجمه نمی‌کند. پس اگر اپلیکیشن شما بین المللی است و برای همه کاربران با زبان‌های مختلف ساخته شده، باید متن‌ها، ویدئوها، تصاویر و ابزارهای خلاقانه‌ای که استفاده می‌کنید را به زبان آن منطقه ترجمه کنید. البته می‌توانید در کنار زبان محلی اپ (مثلا فارسی) از زبان انگلیسی نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود شما نیاز نداشته باشید که اپ و تبلیغات را به چندین زبان ترجمه کنید.

اسکرین شات بخش تنظیمات منطقه جغرافیایی و زبان تبلیغات اپلیکیشن در پنل گوگل ادز

4. ردیابی اتفاق‌ها و ارسال آن برای گوگل

برای اینکه شما بتوانید یک کمپین موفق داشته باشید، باید از ابزارهای ردیابی اتفاق‌ها و رفتار کاربر، استفاده کنید. این ابزارها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که به کمک آن می‌توانید هم کمپین و هم اپلیکیشن خود را بهبود ببخشید. ارسال این اطلاعات برای گوگل نیز، باعث می‌شود الگوریتم‌های گوگل هم در ارائه و هم در بهینه سازی کمپین شما بهتر و دقیق‌تر عمل کنند.

یکی از بهترین ابزارهای اندازه‌گیری و تحلیل رفتار کاربر فایربیس (Firebase) گوگل است. علاوه بر این شما می‌توانید با اتصال فایربیس، آنالیتیکس و گوگل ادز، تمامی اطلاعات و آماری که در فایربیس و آنالیتیکس ثبت می‌شوند را مستقیما در اختیار گوگل ادز قرار دهید تا از این اطلاعات در راستای بهینه سازی کمپین شما استفاده کند.

چند مورد دیگر از ابزارهای تحلیل رفتار کاربران اپلیکیشن شامل Adjust ، AppsFlyer و Branch می‌شود. شما می‌توانید از این ابزارها نیز در کنار Firebase استفاده کنید و آمار و اطلاعات بهتر با جزئیات بیشتر جمع آوری و استفاده کنید.

5. اعمال تغییر بر روی کمپین در حال اجرا

سعی کنید هیچوقت به‌صورت یکجا و ناگهانی در کمپینی که در حال اجرا است، تغییرات زیاد و شدید ایجاد نکنید. بطور کلی نباید کمپین درحال اجرا را از حالت هزینه به ازای نصب به هزینه به ازای اقدام، تغییر دهید. سعی کنید بودجه کمپین و هزینه هر نصب موفق را بیشتر از 20 درصد کم و زیاد نکنید. بهترین کار این است که تغییرات مدنظرتان را یکی یکی و به مرور ایجاد کنید. با این کار هم می‌توانید تاثیر تغییرات را به‌صورت جزئی اندازه گیری کنید و هم از تخریب کمپین جلوگیری کنید.

اگر عجله دارید و یا انسان صبوری نیستید، بهتر است اصلا سراغ تبلیغات نصب اپلیکیشن گوگل ادز نروید. کلید موفقیت در کمپین های اپلیکیشن در گوگل ادز، صبر است. الگوریتم‌های گوگل برای اینکه بتوانند با رفتار کاربران مدنظر شما آشنا شوند، بهترین محل قرارگیری تبلیغ را پیدا کنند و به بهترین ترکیب ابزارهای خلاقانه شما دست بیابند، به زمان نیاز دارند. دوره یادگیری الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی گوگل حدود یک ماه تخمین زده می‌شود و اگر شما در این بازه برای یادگیری آن‌ها مزاحمت ایجاد کنید، قطعا به کمپین خود آسیب زیادی وارد خواهید کرد.

اگر اعمال تغییرات ضروری است، شما باید مواردی را تغییر دهید، توصیه ما این است که به مرور این تغییرات را اعمال کنید و از بخش Changes History در پنل گوگل ادز که در نوار ابزار کناری آن قرار دارد، بازخورد این تغییرات مشاهده و بررسی کنید.

اسکرین شات بخش سوابق تغییرات در کمپین تبلیغات اپلیکیشن در پنل گوگل ادز

سخن پایانی

بدون شک بهترین روش برای افزایش تعداد کاربران و افزایش میزان تعامل با اپلیکیشن، تبلیغات اپلیکیشن از طریق گوگل ادز است. بر خلاف باور عده زیادی که فکر می‌کنند امکان استفاده از گوگل ادز برای ایرانی‌ها وجود ندارد، کسب و کارها و اپلیکیشن‌های زیادی هستند که هم اکنون کمپین‌های تبلیغاتی مانند تبلیغ اپلیکیشن را در این بستر انجام می‌دهند.

تنها محدودیت استفاده از گوگل ادز برای تبلیغ اپلیکیشن، مربوط به بخش پرداخت هزینه شارژ اکانت گوگل ادز به گوگل است که شرکت آریاز ادز این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید با پرداخت ریالی، هر مقدار که می‌خواهید و با هر ارزی، اکانت گوگل خود را شارژ کرده و انواع کمپین‌ها از جمله کمپین نصب اپلیکیشن را اجرا کنید.

اگر تجربه اجرای چنین کمپینی را ندارید، بهترین کار این است که اکانت خود را از طریق آریاز ادز شارژ کرده و از خدمات مدیریت رایگان اکانت آریاز استفاده کنید. یعنی اگر شما شارژ اکانت خود را از ما تهیه کنید، کارشناسان ما بصورت رایگان کمپین شما را طراحی، مدیریت و اجرا می‌کنند و شما نیز دسترسی کامل خواهید داشت تا تمامی موارد مربوط به اکانت و کمپین خود را بصورت مستقیم مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آریاز ادز می باشد.

بالا

ثبت درخواست مشاوره

درخواست مشاوره

"(الزامی)" indicates required fields