تشخیص کلیک های فیک در گوگل ادز

چطور کلیک های فیک را در گوگل ادز شناسایی کنیم؟ + روش جلوگیری از کلیک فیک

یکی از مواردی که در تبلیغات در گوگل بسیار مطرح می‌شود، کلیک‌ های فیک و غیر واقعی است. در واقع کلیک فیک آفت تمام تبلیغات کلیکی (گوگل ادز، بنری و…) است.

چون در تبلیغات کلیکی شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می‌کنید. پس اگر تعداد زیادی کلیک فیک به تبلیغ شما اعمال شود، بودجه تبلیغات یا شارژ اکانت گوگل ادز شما هدر می‌رود و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپین شما به شدت افت می‌کند.

برای این که جلوی این آفت را بگیریم باید ابتدا پاسخ این سؤالات را پیدا کنیم:

  • کلیک فیک چیست؟
  • کلیک فیک چه خطراتی برای ما دارد؟
  • کلیک فیک چطور ایجاد می‌شود؟
  • چطور جلوی کلیک فیک را بگیریم؟

با ما همراه باشید تا بصورت کامل با کلیک فیک و بهترین روش‌های جلوگیری از آن بیشتر آشنا شوید.

کلیک های فیک گوگل ادز چیست؟

کلیک فیک یا کلیک هرز در گوگل ادز، به کلیک‌هایی گفته می‌شود که صرفا برای تخریب کمپین و استهلاک بودجه تبلیغاتی، در تبلیغات کلیکی انجام می‌شوند.

همانطور که می‌دانید در تبلیغات کلیکی هزینه به ازای هر کلیک از شارژ اکانت و بودجه تبلیغات شما کسر می‌شود. این موضوع این فرصت را در اختیار افراد سودجو قرار داده تا با ایجاد کلیک‌های فیک و هرز، بودجه تبلیغاتی شما را هدر داده و از نمایش آن جلوگیری کنند.

بطور کلی کلیک‌های فیک به دو صورت خودکار (ربات‌ها) و دستی (توسط کاربران واقعی) ایجاد می‌شوند.

در تبلیغات بنری نیز این امکان وجود دارد که سایت میزبان و نمایش دهنده تبلیغ، خودش بر روی تبلیغات کلیک کند تا درآمد بیشتری از نمایش تبلیغات بدست آورد.

به هر حال کلیک‌های فیک به عنوان یک چالش در تبلیغات کلیکی شناخته می‌شوند و ارائه دهندگان خدمات تبلیغات کلیکی و تبلیغ کنندگان همواره به دنبال روش‌ها و راهکارهایی برای جلوگیری از آن‌ها هستند.

کلیک های فیک در گوگل ادز و روش جلوگیری از آن ها

چرا باید جلوی کلیک های فیک را بگیریم؟

کلیک‌های فیک به چند صورت به شما و کسب و کارتان ضربه می‌زند:

ضرر مالی

جواب این سؤال با توجه به توضیحات بالا واضح است؛ باید از کلیک‌های هرز جلوگیری کنیم تا بتوانیم از تبلیغات خود بیشترین بهره ممکن را بدست آوریم.

در قسمت قبل توضیح دادیم که چطور کلیک‌های فیک باعث استهلاک بودجه تبلیغاتی شما شده و سرمایه شما را به خطر می‌اندازند.

اصلی‌ترین فاکتور در تداوم نمایش تبلیغ در تبلیغات کلیکی، بودجه و شارژ حساب شما است؛ پس اگر بودجه شما سریع مصرف شود و بازخورد چندانی هم نداشته باشد، پس تبلیغ کردن توجیهی ندارد. چراکه با اتمام بودجه شما یا در گوگل ادز با اتمام بودجه روزانه شما، تبلیغ شما دیگر نمایش داده نخواهد شد.

تخریب داده‌ ها

کلیک‌های فیک تقریبا همه شاخص‌های کلیدی در سنجش موفقیت کمپین را تخریب می‌کند. این شاخص‌های کلیدی (KPI) شامل نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل و معیارهای تعامل با کاربران می‌شود.

همه این شاخص‌ها نقش مهمی در سنجش میزان موفقیت کمپین، بهینه سازی و مدیریت آن دارند و کلیک‌های فیک با تخریب این داده‌ها اقداماتی مانند بهینه سازی کمپین را تقریبا غیر ممکن می‌کنند.

نرخ بازگشت سرمایه تقریبا از بین می‌رود

نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI یعنی چه مدت زمان می‌برد که هزینه تبلیغات شما از طریق تبلیغات و افزایش فروش بازگردد؟

کلیک‌های فیک با استهلاک بودجه تبلیغات و عدم ایجاد فروش، این شاخص را تقریبا از بین می‌برند و شاید در بهترین حالت آن را بسیار طولانی می‌کنند.

در هر صورت این نوع تبلیغ کردن و طولانی بودن نرخ بازگشت سرمایه برای بسیاری از کسب و کارها هیچگونه توجیهی ندارد.

کلیک های فیک چطور بوجود می آیند؟ (انواع کلیک فیک)

کلیک‌های فیک عمدتا به سه طریق ایجاد می‌شوند:

1. کلیک رقبا

گاهی اوقات رقبای شما بصورت عمدی بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کنند تا کمپین تبلیغاتی شما را تخریب کنند.

شما یک بودجه محدود برای تبلیغات خود دارید و این عدد برابر با میزان شارژ باقیمانده اکانت گوگل ادز شماست و اگر بودجه روزانه تنظیم کرده باشید، محدود به بودجه روزانه شما خواهد بود.

کلیک هرز رقیب بر روی تبلیغ شما از دو نظر اهمیت دارد و باید جلوی آن گرفته شود؛ اول اینکه، اتمام بودجه کلی یا روزانه شما باعث می‌شود که تبلیغ شما دیگر نمایش داده نشود.

این یعنی فروش و درآمدزایی از کمپین کلا متوقف می‌شود.

اما این که تبلیغ رقیب شما به تنهایی نمایش داده شود، برای او شانس زیادی برای فروش و سود بیشتری را ایجاد می‌کند.

هرچند این نوع رقابت اصلا از نظر اخلاقی درست نیست، اما این اتفاقی است که رخ می‌دهد. هرچه کلمات کلیدی که برای آن تبلیغ می‌کنید، سخت‌تر و پر جستجو‌تر باشند، احتمال این اتفاق بیشتر و بیشتر می‌شود.

مسئله دومی که کلیک فیک رقبا ایجاد می‌کند این است که اکثر این افراد پس از کلیک روی تبلیغ شما طوری رفتار می‌کنند که انگار کاربر و مشتری واقعی هستند.

این کار علاوه بر کسر مبلغی از شارژ شما، یک مشکل دیگر هم ایجاد می‌کند.

گوگل ادز همواره قصد دارد که بهترین و کارآمدترین محتوا را در اختیار کاربران خودش قرار دهد. چه در نتایج پولی و چه نتایج ارگانیک.

به همین خاطر اگر رقبای شما به تعداد زیاد بر روی تبلیغ شما کلیک کرده و طوری رفتار کنند که گوگل آن‌ها را به عنوان کاربر فیک تشخیص ندهد و در انتها نیز صفحه وب‌سایت شما را بسته و بدون خرید و تعامل خاصی از آن خارج شوند، نرخ پرش (Bounce Rate) تبلیغ شما افزایش می‌یابد.

افزایش نرخ پرش تبلیغ باعث کاهش امتیاز کیفی تبلیغ شما می‌شود.کاهش امتیاز کیفی باعث می‌شود که شما برای رقابت برای آن کلمه کلیدی، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری نسبت به رقبا شوید.

برای جلوگیری از این نوع کلیک‌ها باید در صورت بروز، آی پی آن‌ها را بدست آورده و آن‌ها در لیست آی پی‌هایی که نمی‌خواهید تبلیغ به آن‌ها نمایش داده شود، قرار دهید.

انواع کلیک های فیک در گوگل ادز

2. ربات ها و ابزارهای خودکار

نوع دیگری از روش‌های ایجاد کلیک هرز در گوگل ادز، استفاده از ربات‌ها و ابزارهای خودکار است.

این ربات‌ها بصورت خودکار صدها یا حتی هزاران بار می‌توانند بر روی یک تبلیغ کلیک کنند. در حوزه‌هایی که رقابت بسیار شدید است و هزینه تبلیغات بسیار بالاست، شرکت‌های کوچک‌تر با هدف تخریب شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های تبلیغاتی هنگفت، این ابزارها را به کار می‌گیرند تا به این نحو تبلیغ آن‌ها را از نمایش خارج کرده و خود در لیست نتایج گوگل دیده شوند.
این نوع کلیک فیک، یکی از پیچیده‌ترین روش‌های کلیک فراد (Click Fraud) است. اکثر این ابزارها که پولی نیز هستند، به گونه‌ای برنامه نویسی شده‌اند که رفتاری مشابه رفتار انسان داشته باشند تا گوگل آن‌ها را شناسایی نکند.

همچنین بیشتر این ربات‌ها قابلیت مخفی کردن آی پی نیز دارند و این کار شناسایی آن‌ها را بسیار سخت‌تر و چالش برانگیزتر می‌کند.

3. کلیک توسط میزبان تبلیغات

این مورد مخصوص تبلیغات بنری و تصویری است و در تبلیغات سرچ گوگل اتفاق نمی‌افتد. این مورد بیشتر در کمپین‌های شبکه نمایش اتفاق می‌افتد.

در کمپین‌های شبکه نمایش تبلیغ شما در سایت‌هایی که عضو نمایش دهندگان تبلیغات دیسپلی گوگل باشند نمایش داده می‌شود و گوگل در ازای نمایش تبلیغ در این سایت‌ها به آن‌ها درآمد می‌دهد.

به همین خاطر و به منظور کسب درآمد بیشتر، صاحبان سایت‌های میزبان، اقدام به ایجاد کلیک‌های فیک می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

این کلیک‌ها ممکن است توسط خود صاحب سایت انجام شوند و یا با استفاده از ابزارهای خودکار.

4. سایر روش ها

موارد بالا اصلی ترین روش‌های ایجاد کلیک فیک در گوگل ادز هستند. اما روش‌های دیگری نیز وجود دارد که بصورت خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کلیک فارم‌ها یا مزرعه‌های کلیک: در این سایت‌ها به کاربران واقعی پول داده می‌شود که تبلیغ‌ها را مشاهده کرده یا روی‌ آن‌ها کلیک کنند.
  • کلیک‌های تصادفی: گاهی اوقات کاربر بصورت تصادفی یا غیر عمد بر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند. این اتفاق در کاربران موبایل شایع‌تر است.

گوگل با کلیک های فیک چه کار می کند؟

گوگل  به عنوان یک ارائه دهنده تبلیغات و با توجه به این که درآمد گوگل کاملا به تبلیغات وابسته است، همواره تلاش می‌کند که کیفیت ترافیک تبلیغات خود را افزایش داده و تا حد ممکن از کلیک‌های فیک جلوگیری کند.

گوگل در سال‌های اخیر بخش ویژه‌ای را برای جلوگیری از کلیک فیک ایجاد کرده و هزینه زیادی برای کاهش بروز این مسئله کرده است.

کارشناسان گوگل از طریق بررسی و آنالیز دستی، توسعه الگوریتم‌های خاص و ماشین لرنینگ تا حدی موفق به شناسایی و کاهش کلیک‌های هرز شده اند.

گوگل بصورت مشخص اعلام نکرده که به چه صورت جلوی کلیک‌های فیک را می‌گیرد یا از چه طریق آن‌ها را شناسایی می‌کند؟

البته اعلام این موضوع باعث سواستفاده از آن می‌شود به همین خاطر انتظار نمی‌رود که گوگل در این مورد اظهار نظر واضحی داشته باشد.

اما عده‌ای گمانه زنی می‌کنند که گوگل از طریق اندازه گیری مدت زمان بین لحظه کلیک و لحظه خروج کاربر از سایت، کاربران واقعی را از فیک تشخیص می‌دهد.

به هر حال گوگل تلاش خود را در این زمینه می‌کند. اما هنوز موفق نشده که صد در صد جلوی کلیک‌های هرز را بگیرد.

شناسایی کلیک‌های فیک به هیچ وجه کار آسانی نیست به همین خاطر افراد خودشان دست به کار می‌شوند و به روش‌هایی سعی در به حداقل رساندن کلیک‌های فیک می‌کنند.

یکی از روش‌های مؤثر برای این کار این است که شما آی پی‌های مشکوک و تقلبی را شناسایی کرده و آن‌ها را در تنظیمات پنل گوگل ادز وارد کنید تا تبلیغ برای این آی پی‌ها نمایش داده نشود.

چطور از کلیک های فیک جلوگیری کنیم؟

در حالت کلی هیچ راه تضمینی برای حذف کامل کلیک‌های فیک وجود ندارد. اما در کنار اقداماتی که گوگل برای شناسایی آن‌ها می‌کند، شما نیز می‌توانید با انجام اقداماتی کلیک‌های فیک را شناسایی کرده و آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل برسانید.

1. مسدود کردن آی پی های مشکوک

روش اول این است که آی پی‌هایی که فعالیت مشکوک داشته‌اند را شناسایی کنید. گوگل آنالیتیکس آی پی کاربران را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و شما برای شناسایی آی پی آن‌ها باید از ابزارهای جانبی استفاده کنید.

روش‌های شناسایی آی پی کاربران زیاد هستند. بطور مثال شما می‌توانید از طریق ایمیل‌هایی که از رقبای خود دریافت کرده‌اید آی پی آن‌ها را پیدا کنید.

یا می‌توانید آدرس سایت رقیب خود را در CMD ویندوز با این دستور وارد کنید:” ping www.site.com” با این کار شما آی پی سایت رقیب خود را پیدا می‌کنید و با آن می‌توانید از کلیک‌های فیکی که این رقیب برای شما ایجاد کرده جلوگیری کنید.

روش دیگر یافتن آی پی کاربران این است که از ابزارهای آنالیز سایت استفاده کنید. یکی از بهترین این ابزارها Matomo نام دارد.

این ابزار علاوه بر ارائه داده‌های مفید در مورد ترافیک ورودی به سایت، آی پی کاربرانی که وارد سایت شما شده‌اند را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد و از این طریق شما می‌توانید آی پی‌های مشکوک را شناسایی کنید.

حالا چطور این این آی پی‌ها را از دیدن تبلیغ محروم کنیم؟

برای این کار کافیست به پنل گوگل ادز وارد شده و به قسمت Settings بروید. سپس کمپینی که می‌خواهید آی پی‌ها را برای آن مستثنی کنید انتخاب کنید. در انتهای صفحه یک گزینه به نام Additional Settings وجود دارد. بر روی آن کلیک کنید.

تصویر تنظیمات گوگل ادز

آخرین گزینه در این صفحه IP exclusions است.

چطور آی پی های مشکوک را در گوگل ادز از دیدن تبلیغات منع کنیم؟

وارد آن شده و در فیلد مربوطه شده لیست آی پی‌ها را وارد کنید. هر آی پی را در یک خط قرار دهید.

شما حتی می‌توانید یک رنج آی پی را نیز در این فیلد وارد کنید تا هر آی‌پی با آن رنج عبارات کلیدی کمپین شما را سرچ کرد، تبلیغ به او نمایش داده نشود. برای این کار ابتدای آدرس ip را وارد کرده و در انتهای آن یک علامت * قرار دهید. مانند *.123.456 در این حالت، تمام آی پی هایی که با 123.456 شروع شوند، از دیدن تبلیغات شما محروم خواهند شد.

تنظیمات مسدود کردن آی پی های مشکوک در گوگل ادز

2. تنظیم اصولی و هدف گذاری دقیق

هدف گذاری در کمپین‌های گوگل ادز، نقش بسیار مهمی در تعیین موفقیت یا شکست آن دارد. شما با هدف گذاری دقیق کمپین، تبلیغات خود را در جای مناسب و به افراد مناسب نمایش می‌دهید. این کار باعث می‌شود که کمتر مورد تهاجم کلیک‌های هرز قرار بگیرید.

با توجه به این که مزارع کلیک (کلیک فارم‌ها) و افرادی که در ازای هزینه بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند بیشتر در کشورهای کم درآمد مانند پاکستان و سریلانکا هستند.

شما با تنظیم صحیح کمپین کاری می‌کنید که تبلیغ شما اصلا در این کشورها دیده نشود تا از گزند کلیک فارم‌ها نیز در امان باشد.

3. استفاده از ابزارهای جانبی

در کنار سیستم مراقبت گوگل در برابر کلیک‌های هرز، شما می‌توانید از سرویس‌های سوم شخص نیز برای جلوگیری از کلیک‌های فیک استفاده کنید. این سرویس‌ها ممکن است از طریق یک اسکریپت یا گرفتن دسترسی از اکانت گوگل ادز شما این خدمات را ارائه دهند.

تصویر از پنل کاربری ابزار clickcease
تصویر پنل کاربری ابزار clickcease

مزیتی که این سرویس‌ها دارند این است که سرعت شناسایی بالاتری نسبت به گوگل دارند و الگوریتم‌های بهتری برای شناسایی کلیک‌های فیک به کار می‌برند.

به همین خاطر برای کمپین‌های بزرگ با بودجه زیاد، پیشنهاد می‌شود از این سرویس‌ها استفاده شود.

استفاده از این خدمات هزینه جداگانه‌ای دارد و رایگان نیست اما برای کمپین چندین هزار دلاری، این هزینه کاملا منطقی و توجیه پذیر است.

چند نمونه از این ابزارها شامل Clickcease ، Clickguard ، PPC Shield هستند. این ابزارها نسبت به سایر ابزارهای مشابه بهتر عمل می‌کنند و موفقیت بیشتری در جلوگیری از کلیک فیک گوگل ادز دارند.

بعد از شناسایی کلیک های فیک چه کار کنیم؟

بعد از این که کلیک‌های فیک و آی پی‌های آن‌ها را شناسایی کردیم، بایست این کلیک‌ها را به گوگل به عنوان کلیک مشکوک گزارش کرده و در خواست بازگشت وجه کسر شده از اکانت‌مان را بکنیم.

در کنار این باید این آی پی‌ها را به روشی که در بالا گفته شد، در لیست سیاه آی‌پی‌ها قرار دهیم تا دیگر تبلیغات ما برای این آی پی‌ها نمایش داده نشود.

در کنار این، باید به کنترل و نظارت بر عملکرد کمپین، ادامه بدهیم و همواره آن را زیر نظر بگیریم. هدف گذاری جغرافیایی دقیق به ما کمک می‌کند که تبلیغ خود را فقط در منطقه‌ای که می‌خواهیم نمایش دهیم و این شانس دریافت کلیک فیک را کمتر می‌کند.

در نهایت اگر از این که رقیب شما در حال تخریب کمپین تبلیغاتی شما است، مطمئن شدید، باید مدارک و مستندات لازم را جمع آوری کرده و اقدامات قانونی را برای محاکمه شرکت رقیب آغاز کنید. تا در صورت امکان از تکرار این موضوع جلوگیری شود.

نتیجه گیری

کلیک‌های فیک گوگل ادز آزار دهنده‌ترین مشکل در تبلیغات کلیکی گوگل است. اما این موضوع باعث نشده که کسب و کارها از این روش تبلیغات نا امید شده و دیگر سراغ آن نروند.

برعکس، تعداد تبلیغ کنندگان در گوگل ادز هر روز بیشتر و بیشتر نیز می‌شود.

کلیک‌های فیک با اینکه یک معضل اساسی هستند اما با این وجود غیر قابل حل نیست و با اندکی زمان و توجه می‌شود تاثیر آن را به کمترین میزان رساند. ضمن این که همه کمپین‌ها هم درگیر کلیک فیک نمی‌شوند.

احتمال بروز این مشکل در کمپین‌های کسب و کارهای ایرانی بسیار کمتر از سایت‌های انگلیسی زبان و بین المللی است. از این گذشته، این حملاتی از قبیل کلیک‌های هرز، بیشتر در کمپین‌های بزرگ و کلمات به شدت پر رقابت اتفاق می‌افتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آریاز ادز می باشد.

بالا

ثبت درخواست مشاوره

درخواست مشاوره

"(الزامی)" indicates required fields