استفاده از تبلیغات یوتیوب برای رشد کسب و کار + استراتژی بازاریابی در یوتیوب

دنیای دیجیتال مارکتینگ، واقعا دنیای شگفتی انگیزی است. شما باید، علاوه بر حضور در شبکه‌های اجتماعی محبوب، مراقب این باشید که از سایر بسترها نیز قافل نشوید. شبکه‌های اجتماعی محبوب به سرعت اشباع شده و دیده شدن در آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

منظور این نیست که تبلیغات در این شبکه‌های اجتماعی فایده ندارد، برعکس، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، به شدت مفید و پربازده است؛ اما بعضی بسترهای دیگر وجود دارند که تبلیغات در آن‌ها زیاد مورد توجه نیست و کمتر استفاده می‌شوند. یکی از این موارد تبلیغات در یوتیوب است.

تبلیغات در یوتیوب زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد (مخصوصا در ایران) و دلیل آن هم واضح است. تمرکز بالا بر روی تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی در کنار چالش‌های ایجاد ویدئو‌های جذاب که با مخاطب ارتباط قوی ایجاد کند، باعث شده که کسب و کارها زیاد توجهی به این روش از تبلیغات نداشته باشند.

اما آیا تبلیغ در یوتیوب واقعا سخت و چالش برانگیز است؟ صادقانه بگویم، بله، اما زمانی که شما نتایج حاصل از آن را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که ارزش توجه، زمان و هزینه را دارد. یادگیری تبلیغات در یوتیوب در ابتدا می‌تواند بسیار سخت باشد. اما یوتیوب ابزارهای بسیار کارآمد و بی‌رقیبی را برای بازاریابی آنلاین در اختیار شما می‌گذارد که در سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی نمونه آن را مشاهده نخواهید کرد.

به همین خاطر امروز ما قصد داریم تبلیغات در یوتیوب و انواع آن را بررسی کرده و یک استراتژی تست شده را به شما معرفی کنیم و حتی به شما آموزش می‌دهیم که چطور اولین تبلیغ خود را در یوتیوب راه اندازی کنید.

5 روش تبلیغ در یوتیوب

اگر با یوتیوب آشنا نیستید باید بدانید که مدل اصلی تبلیغات در آن با نام ترو-ویو یا TrueView شناخته می‌شود. قبل از اینکه وارد مبحث تبلیغات قابل رد شدن در حین پخش ویدئو (Skippable in-stream Ads) بشویم، باید با TrueView بیشتر آشنا شویم.

هدف از ایجاد ترو ویو این بود که یک مشکل بزرگ را در تبلیغات یوتیوب برطرف کند. تا قبل از وجود تبلیغات TrueView کاربران روش معناداری برای برقراری ارتباط با تبلیغ و نحوه مشاهده آن‌ها نداشتند. به همین خاطر و به دلیل عدم امکان تعامل و ارتباط تبلیغ با محتوای مورد نظر کاربر، تبلیغات در اکثر موارد برای کاربر اعصاب خردکن و نامرتبط بودند.

 

یوتیوب قصد داشت تا خود را به عنوان یک بستر تبلیغاتی ارزشمند معرفی کند اما فرایندی که در ابتدا برای این هدف اجرا کرد، محدودیت‌های زیادی در زمینه تاثیرگذاری تبلیغات در یوتیوب داشت. هیچ کس دوست ندارد پول و زمان خود را صرف نمایش تبلیغات به کاربرانی کند که هیچ علاقه‌ای به برند، محصولات یا خدمات او ندارند. به همین خاطر تبلیغات TrueView معرفی شد.

کارکرد تبلیغات در TrueView به زبان ساده به این صورت است: در حالت TrueView یا ترو ویو، شما تنها در صورتی که یکی از موارد زیر اتفاق بیفتد هزینه پرداخت می‌کنید:

  • کاربر حداقل 30 ثانیه از ویدئو تبلیغاتی شما را تماشا کند.
  • کاربر ویدئو تبلیغاتی شما را بصورت کامل تماشا کند.
  • با تبلیغ شما تعامل برقرار کند یا بر روی آن کلیک کند.

انواع تبلیغات در یوتیوب

تبلیغات قابل رد شدن حین پخش ویدئو (Skippable In-Stream Ads)

تبلیغات قابل رد شدن حین پخش ویدئو در یوتیوب

اولین مورد از انواع تبلیغات ترو ویو در یوتیوب، تبلیغات قابل رد شدن حین پخش است. حداقل طول این ویدئوهای تبلیغاتی 12 ثانیه و حداکثر آن 6 دقیقه است. این ویدئوها پیش از شروع ویدئو مدنظر کاربر نمایش داده می‌شوند.

در زمان پخش این نوع تبلیغ، یک شمارنده در کنار ویدئو نمایش داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید یک بنر تبلیغاتی هم در این نوع از تبلیغات استفاده کنید اما باید ذکر کنیم این بنر همیشه در زمان نمایش تبلیغ به کاربر نمایش داده نمی‌شود.

مهم‌ترین ویژگی این نوع از تبلیغات یوتیوب، قابلیت رد کردن آن بعد از 5 ثانیه است. اگر کاربر تبلیغ شما را بعد از اتمام شمارش معکوس، رد کند، هیچ هزینه‌ای از حساب شما کسر نمی‌شود. با فرض اینکه شما ویدئو تبلیغاتی را در کانال یوتیوب خود بارگزاری کرده باشید، اگر کاربر 30 ثانیه از ویدئو را تماشا کند، به عنوان یک بازدید کامل (View) به حساب می‌آید و هزینه آن از حساب شما کسر می‌شود.

تبلیغات دیسکاوری (Video Discovery Ads)

تبلیغات دیسکاوری در یوتیوب

تبلیغات دیسکاوری یوتیوب، در ترو ویو، تقریبا در همه جای یوتیوب دیده می‌شوند. این تبلیغات بصورت یک تصویر کوچک به همراه سه خط متن نمایش داده می‌شوند. مشاهده این تبلیغات برای کاربران کاملا اختیاری است و مانند تبلیغات قابل رد شدن، کاربر برای دسترسی به محتوای مورد نظرش نیازی به مشاهده این تبلیغات ندارد.

تبلیغات دیسکاوری یوتیوب، در صفحه اصلی یوتیوب، در لیست نتایج جستجوی کاربر و در قسمت ویدئوهای پیشنهادی در صفحه داخلی هر ویدئو به کاربر نمایش داده می‌شوند. در این نوع تبلیغات، تنها کلیک کاربر بر روی آن‌ها شامل کسر هزینه از حساب شما می‌شود و نمایش آن هیچ هزینه‌ای ندارد.

به همین خاطر است که این روش تبلیغات برای بازاریابان و کسب و کارها بسیار مناسب است. ترو ویو TrueView به منظور جلوگیری از اتلاف وقت کاربران و سرمایه تبلیغ کنندگان ایجاد شده است.

تبلیغات غیر قابل رد شدن حین پخش ویدئو (Non-Skippable In-Stream Ads)

تبلیغات غیر قابل رد شدن حین پخش ویدئو در یوتیوب

اگر روش ترو ویو برای اهداف برند شما مناسب نیست، مکشلی ندارد، یوتیوب چندین گزینه دیگر را در اختیار شما می‌گذارد که می‌توانند اهداف بازاریابی برند شما را محقق کنند. تبلیغات حین پخش غیر قابل رد شدن یکی از این گزینه‌ها است. این نوع تبلیغات دقیقا مشابه تبلیغات قابل رد کردن هستند، اما در این نوع تبلیغات حداکثر طول ویدئو تبلیغاتی شما به 15 ثانیه محدود می‌شود.

همچنین نحوه محاسبه هزینه این روش از تبلیغات یوتیوب، به این صورت است که شما به ازای هر 1000 بازدید، هزینه‌ای را پرداخت می‌کنید.

این نوع تبلیغات در حالتی مفید واقع می‌شوند که شما به گروه مخاطبان خاص خود را کاملا پیدا کرده باشید و یا بخواهید به حداکثر تعداد مخاطبان برند خود را معرفی کنید. در غیر این صورت احتمال اینکه شما زمان و سرمایه خود را هدر بدهید و تبلیغ خودتان را به افراد نامربوط نمایش دهید بسیار زیاد است.

تبلیغات کوتاه یا بامپر (Bumper Ads)

تبلیغات بامپر یا تبلیغات کوتاه در یوتیوب

زمانی که در مورد تبلیغات در بستر یوتیوب تحقیق می‌کنید، حتما با تبلیغات بامپر یا Bumper Ads برخورد می‌کنید. ممکن است برای شما سؤال پیش بیاید که تفاوت این نوع تبلیغات با تبلیغات غیر قابل رد شدن چیست؟

مهم‌ترین و شاخص‌ترین تفاوت این دو این است که تبلیغات بامپر بجای 20 ثانیه باید کمتر از 6 ثانیه باشند.

دلیل این محدودیت چیست؟ توجه و زمان کاربر دو فاکتور بسیار مهم هستند و یوتیوب باید تجربه کاربری خود را از طریق نمایش محتوای مرتبط و اطلاعات مفید، حفظ کند. به همین خاطر تبلیغات بامپر را معرفی کرد تا علاوه بر نمایش تبلیغ بصورت کامل، از خستگی و کلافگی کاربران از تبلیغات غیر قابل رد شدن نیز جلوگیری کند.

کلید موفقیت در تبلیغات کوتاه بامپر (Bumper Ads) این است که محتوای به یاد ماندنی‌ای برای ویدئو تبلیغاتی خودتان ایجاد کنید. با اینکه این روش ویدئوهای طولانی را پشتیبانی نمی‌کند اما اگر شما بدانید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، 5 ثانیه برای معرفی برند و ماندگار کردن آن در خاطر کاربر کافی است.

تبلیغات سربرگ یا Masthead Ads

تبلیغات سربرگ یا Masthead در یوتیوب

تبلیغات سربرگ یوتیوب را به جرئت می‌توان به عنوان جایگاه ویژه و VIP تبلیغات در یوتیوب نام گذاشت. فرض کنید هر زمان که کاربر وارد یوتیوب می‌شود، تبلیغ شما اولین چیزی باشد که می‌بیند. اغراق نیست اگر بگوییم این جایگاه بهشت بازاریابان است.

البته که باید بگوییم که این جایگاه به هیچ وجه ارزان نیست. به همین خاطر است که شما هرگز یک کسب و کار کوچک یا کسب و کار ایرانی را در این جایگاه مشاهده نمی‌کنید. این جایگاه فوق العاده یک قیمت فوق العاده نیز دارد؛ 2 میلیون دلار به ازای هر روز!!! تبلیغات سربرگ یوتیوب (Masthead Ads) به شدت گران است و از کل بودجه تبلیغات اکثر کسب و کارها چندین برابر بیشتر است. آن‌هم هزینه تنها یک روز تبلیغ در این جایگاه.

به همین خاطر سایر روش‌های تبلیغات در یوتیوب به مراتب برای کسب و کارها منطقی‌تر هستند. روش‌های دیگر تبلیغات یوتیوب، علاوه بر اینکه برای شما به صرفه‌تر هستند، برای شما ارزش افزوده به مراتب بیشتری نیز ایجاد می‌کنند و دست شما را نیز در آزمون و خطا باز می‌گذارند.

چرا باید در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

با وجود روش‌های مختلف تبلیغ در یوتیوب و چالش‌های ساخت یک ویدئو تبلیغاتی جذاب، شاید برخی از افراد و صاحبان کسب و کار به این فکر کنند که چرا اصلا باید سراغ تبلیغات یوتیوب رفت؟ و چرا نباید از تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؟ با توجه به دشواری‌هایی که تبلیغ در یوتیوب دارد، آیا بهتر نیست که با طراحی تصاویر ساده در فیسبوک تبلیغ کنیم؟

بله، قطعا تبلیغ در فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی به مراتب ساده‌تر و کم دردسرتر از تبلیغ در یوتیوب است. اما بستر یوتیوب بهترین گزینه برای کسب و کارهایی است که می‌خواهند محتوای باکیفیت ویدئویی خود را در معرض دید میلیون‌ها کاربر قرار دهند و از این طریق کسب و کار و برند خود را تبلیغ کرده و گسترش دهند.

شرکت آگورا پالس (Agorapulse)، طی یک آزمایش متوجه شدند که در شرایط یکسان، تبلیغات در یوتیوب، کلیک و بازدید بیشتری ایجاد کرده و نرخ تبدیل بالاتری نیز نسبت به تبلیغ در فیسبوک دارند.

کدام مدل از تبلیغات یوتیوب برای کسب و کار من مناسب‌تر است؟

زمانی که شما تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد تبلیغات یوتیوب را کسب کردید. در مورد مخاطبان و کلمات کلیدی تحقیقات لازم را انجام دادید و حالا می‌دانید که محتوای تبلیغ و شکل ظاهری آن به چه صورت خواهد بود، تقریبا بخش زیادی از مسیر را رفته اید. اکنون شما تنها نیاز دارید که مدل تبلیغات خود را انتخاب کنید.

در ابتدای کار و زمانی که تازه می‌خواهید تبلیغ در یوتیوب را شروع کنید، انتخاب یک فرمت برای تبلیغ ممکن است کمی گیج کننده باشد. آیا استفاده از ترو ویو برای شما بهتر است چون فقط به ازای تعامل کاربر هزینه کسر می‌شود؟ آیا اولویت شما دیده شدن است یا ترافیک ورودی به سایت؟

اگر شما کاملا در زمینه تبلیغات در یوتیوب تازه‌کار هستید، در ادامه ما هر مدل از تبلیغات یوتیوب را بر اساس اهداف بازاریابی مختلف تقسیم بندی می‌کنیم تا به شما در برداشتن گام بعدی کمک کند. اما اگر قصد دارید کمپین تبلیغ در یوتیوب شما بهتر و اصولی‌تر طراحی و پیاده سازی شود، بهتر است آن را به آریاز ادز بسپارید.

توجه داشته باشید که در مراحل ابتدایی، جمع آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین مدل تبلیغ را که اهداف کسب و کار شما همخوانی بیشتری دارد پیدا کرده و از آن در کمپین‌های بعدی و یا بهینه سازی کمپین کنونی خودتان استفاده کنید.

افزایش توجه به برند: تبلیغات دیسکاوری

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش توجه کاربر به برند شما، استفاده تبلیغات دیسکاوری یوتیوب است. این روش پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد.

بجای اینکه تبلیغات خود را پیش از پخش ویدئو به اجبار به کاربر نمایش دهید، در برخی موارد بهتر است که تبلیغ را در قسمت جستجوی ویدئوی یوتیوب به کاربر نمایش دهید. در این جا، دقت شما در تحقیق کلمات کلیدی بسیار مهم است. بهتر است بر روی کلماتی تمرکز کنید که رقابت کم و حجم جستجوی بالایی زیادی داشته باشند.

بعد از اینکه کاربر بر روی تبلیغ شما کلیک کند، به صفحه ویدئوی تبلیغاتی شما منتقل می‌شود. در این جا اولویت ما جذب بازدید و کلیک نیست، بلکه می‌خواهیم برند خود را بهتر و عمیق‌تر به کاربر معرفی کنیم. اگر ویدئوی شما جذاب و جالب توجه باشد، تبلیغات دیسکاوری برای شما نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت.

افزایش آگاهی از برند: تبلیغات غیر قابل رد شدن

هدف از افزایش آگاهی از برند این است که تا حد ممکن برند شما در معرض دید کاربران قرار بگیرد. آگاهی از برند بنیان اصلی تولید لید یا Lead Generation است. در واقع آگاهی از برند بالاترین نقطه در قیف بازاریابی است.

اگر هدف اصلی شما در بازاریابی، این است که دامنه مخاطبان خود را افزایش دهید، تبلیغات غیر قابل رد شدن یوتیوب بهترین گزینه برای شماست. این تبلیغات، قبل، حین و بعد از پخش ویدئو به کاربران نمایش داده می‌شوند. اگر در مورد زمان بندی پخش تبلیغات نگران هستید، باید بگوییم که یوتیوب به کمک سیستم هوش مصنوعی‌اش این تبلیغات را در زمان‌هایی پخش می‌کند که شانس بالاتری برای تماشای کامل آن وجود داشته باشد.

تولید لید (سرنخ): تبلیغات ترو ویو حین پخش

به حداکثر رساندن آگاهی از برند خیلی خوب است اما اگر شما بخواهید مخاطبان خود را به مشتریان علاقه‌مند تبدیل کنید، باید محتوای تبلیغاتی با نرخ تبدیل بالا تولید کنید.

تبلیغات ترو ویو (TrueView) حین پخش به دلیل داشتن قابلیت رد شدن، برای این کار بهترین گزینه‌اند. این مدل تبلیغات یوتیوب تا حد خوبی قابل اتکا هستند. زیرا اگر کاربر بعد از 5 ثانیه تبلیغ شما را رد نکند، نشان می‌دهد که همان 5 ثانیه اول، توجه او را جلب کرده و کاربر به موضوع تبلیغ شما علاقه‌مند یا نسبت به آن کنجکاو است.

قسمت جالب این مدل این است که اگر کاربر به محتوای تبلیغ شما علاقه‌ای نداشته باشد، به راحتی آن را رد کرده و هیچ هزینه‌ای هم به شما اعمال نمی‌شود. اما اگر کاربر تبلیغ شما را کامل تماشا کند و یا روی آن کلیک کند، این موضوع نشان می‌دهد که به کالا یا خدمات شما علاقه‌مند است و دوست دارد در مورد آن بیشتر بداند.

 

تحکیم پیام تبلیغاتی: تبلیغات بامپر (Bumper Ads)

بعد از اینکه شما برند خودتان را از طریق سایر روش‌های تبلیغ در یوتیوب یا سایر شبکه‌های اجتماعی، در ذهن مخاطب تثبیت کردید، شاید قصد داشته باشید یک پیام را به مخاطبان خود مخابره کنید؛ مثلا می‌خواهید سری جدید محصولات خودتان را به آن‌ها نمایش دهید و یا از خدمات جدیدی رونمایی کنید. در این شرایط بهترین روش برای اینکار تبلیغات بامپر است.

این یکی از مواردی است که عملکرد تبلیغات بامپر در آن اثبات شده است. در این مدل تبلیغات فضای زیادی برای داستان سرایی و ارائه محتوا در اختیار شما قرار نمی‌گیرد اما فضایی که این مدل در اختیار شما قرار می‌دهد، برای معرفی یک محصول یا خدمت جدید کاملا کافی است.

 

دسترسی به کاربر: تبلیغات سربرگ یا Masthead Ads

همانطور که در بالا گفتیم، تبلیغ در سربرگ یوتیوب، آنقدر هزینه زیادی دارد که از محدوده بودجه شرکت‌های نسبتا معروف خارجی نیز بیشتر است و در ایران هم تقریبا شرکتی وجود ندارد که بخواهد به ازای هر روز نمایش تبلیغ مبلغی حدود 2 میلیون دلار پرداخت کند.

اما اگر شرکتی با این حجم بودجه بخواهد به مخاطبان و کاربران جدید دسترسی پیدا کند، یکی از بهترین گزینه‌ها تبلیغات Masthead یوتیوب است. اما بهرحال با چنین بودجه‌ای می‌توان کمپین‌های بسیار بزرگی را چه در فضای مجازی و چه در تلویزیون و تبلیغات شهری راه اندازی و اجرا کرد که شاید بازده بهتری هم برای شرکت‌ها و برندهای ایرانی داشته باشند.

 

سخن پایانی

قطعا برای اکثر افراد تصمیم گیری در مورد راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در بستر یوتیوب کار ساده‌ای نیست. چالش‌ها و سختی‌های این کار ممکن است به ظاهر کفه ترازو را به سمت عدم استفاده از آن متمایل کنند. اما باید بدانید که ما در آریاز ادز، پس از سال‌ها تجربه در زمینه تبلیغات یوتیوبی و دیدن نتایج حاصل از آن به شما اطمینان می‌دهیم که تمام این چالش‌ها و دشواری‌ها بعد از دیدن نتایج، چندان هم سخت و پرهزینه به نظر نخواهد آمد.

ایجاد کمپین در یوتیوب نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد. قطعا اگر بدون تجربه قبلی وارد این مسیر شوید در ابتدا بودجه زیادی را صرف آزمون و خطا خواهید کرد. توصیه ما به شما این است، که از یک شرکت مطمئن و متخصص برای طراحی، ایجاد و مدیریت کمپین تبلیغاتی یوتیوب کمک بگیرید.

در صورتی که شما شارژ اکانت خود را از آریاز ادز تهیه کنید، طراحی و مدیریت کمپین شما از صفر تا صد به صورت رایگان توسط کارشناسان ماهر ما انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به آریاز ادز می باشد.

بالا

ثبت درخواست مشاوره

درخواست مشاوره

"(الزامی)" indicates required fields